Go to Top

De webwinkel trends voor 2013

webwinkel trends 2013

Webwinkeltrends 2013

Er is weer een nieuw jaar aangebroken en daarom kijken we vooruit naar de trends die zich aan het ontwikkelen zijn en waar je als webwinkelier voordeel van kunt hebben. Hieronder behandelen we de webwinkel trends zoals personalisatie, de toename van mobiele webwinkels, het gebruik van Sociale Media en een vereenvoudigt bestelproces.

Personalisatie

Het toepassen van personalisatie in webwinkel is niet nieuw, maar gaat in 2013 wel een grotere rol spelen. Persoonsgegevens als leeftijd, locatie, burgerlijke staat en social media profielen gaan van invloed zijn op de content die op een website getoond wordt. Je merkt het al bij sites die je bezoekt dat de reclame is afgestemd op jouw zoekopdrachten. Zo kan het zijn dat je andere content op jouw scherm ziet dan jouw collega, terwijl jullie beiden dezelfde website bezoekt.

Mobiele webshops

De groeiende verkoop van smartphones leidt ertoe dat gebruikers ook verwachten dat ze ook aankopen kunnen doen met deze smartphone. We zien in de statistieken van de webwinkels dat steeds meer aankopen met een tablet worden gedaan en deze trend ook bij smartphones zichtbaar wordt. Het is dus van groot belang om hier op in te spelen als webwinkelier en een mobiele webshop te hebben. Responsive designs die geschikt zijn voor verschillende typen smartphones en tablets zijn een must-have!

Social Media

Op dit moment gebruiken webwinkeliers sociale media voornamelijk zodat consumenten hun positieve associatie met de producten en merken kunnen tonen. Dit gebeurd vooral door de ‘tweet ’ of ‘like’ buttons bij producten of de algemene site. Het is ook goed om de doelgroep duidelijk aan te spreken met acties en thema’s, waardoor je de sociale media als verkapte reclame kunt gebruiken voor nieuwe producten of aanbiedingen of acties. Je kunt ook denken aan het bijhouden en delen van wenslijstjes op Sociale media. Voor de webwinkelier is het doel om meer te verkopen en meer conversie te halen uit Sociale media en dit kan door middel van een beter inzicht in wat de doelgroep bezighoudt.

Bestelproces optimaliseren

Om een zo hoog mogelijke conversie te bewerkstelligen hangt ook nauw samen met het bestelproces. Een omslachtig bestelproces met meerdere stappen over meerdere pagina’s is zeer gedateerd en daarbij is de kans dat de consument afhaakt zeer groot. De one-page-checkout wordt eigenlijk steeds meer gebruikt. Één pagina waarop je alle gegevens invult en afrekent. Hoe sneller en overzichtelijker een bestelling afgerond kan worden is van groot belang voor het conversie rato. Een goede Payment Service Provider (PSP) is daarbij onmisbaar.

Wij vertellen je graag meer over de webwinkel trends van 2013. Bel ons op 085-7733618 of maak gebruik van ons contactformulier om in contact te komen.