Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

De voor- en nadelen van dropshipping

Dropshipping

Wanneer je beschikt over een webshop, zijn er verschillende mogelijkheden als het gaat om voorraadbeheer. Zo kun je dit zelf regelen aan de hand van een webshop koppeling, kun je dit uitbesteden aan een fulfilment partij óf maak je gebruik van dropshipping. Lees in deze blog meer over dropshipping.

Wat is dropshipping?

Dropshipping houdt in dat je bestellingen van klanten direct doorzet naar de producent, leverancier of groothandel. Kopers betalen de verkoopprijs aan jou, waarna jij een afgesproken bedrag aan de producent, leverancier of groothandel betaald. 

Dit afgesproken bedrag bestaat vaak uit de inkoopprijs, verzendkosten en kosten voor het afhandelen van de bestelling. Het verschil tussen de verkoopkosten en deze kosten is de uiteindelijke winst voor de dropshipper. 

Hoe gaat dit in zijn werk?

  1. Een klant stuit op de website van de dropshipper
  2. Deze klant koopt een product
  3. Na de aankoop bestelt de dropshipper het product bij de leverancier
  4. De leverancier regelt de orderafhandeling en zorgt ervoor dat het product bij de klant terecht komt

De voordelen van dropshipping

  • Weinig risico

Als dropshipper loop je weinig risico omdat je niet over een eigen voorraad hoeft te beschikken. Op deze manier hoef je niet bang te zijn dat je je voorraad niet verkoopt en daardoor verlies leidt.

  • Geen startkapitaal nodig

Het niet hoeven hebben van een voorraad brengt nog een voordeel met zich mee: je hebt geen startkapitaal nodig. Het enige waar je in hoeft te investeren is een website omdat je verder geen producten hoeft in te kopen.

  • Geen opslagruimte nodig

Vanzelfsprekend als je niet over een voorraad producten beschikt: je hebt geen opslagruimte nodig. Dit bespaart ruimte én geld.

  • De orderafhandeling wordt uit handen genomen

Aan de orderafhandeling hoef je verder geen tijd te besteden. Je bestelt het product met de gegevens van de klant en je hoeft je niet meer bezig te houden met de verzending of het verzamelen van de producten. 

De nadelen van dropshipping

  • Geen controle

Omdat de gehele orderafhandeling door een ander wordt gedaan, heb je verder geen controle. Je hebt bijvoorbeeld geen controle op de levertijd en de kwaliteit van het product.

  • Veel concurrentie

Hoe eenvoudig jij de producten op je website krijgt, zo eenvoudig krijgt een ander deze ook op zijn website. Hierdoor kan er een hoge concurrentie ontstaan op de producten die je aanbiedt. 

Dropshipping in het nieuws

De laatste tijd is er weer veel te doen rondom dropshipping waardoor er al meerdere artikelen in het nieuws zijn gekomen. Een aantal influencers promoten dropship producten die worden verkocht voor woekerprijzen

Toch is dropshipping niet altijd negatief: een grote partij die hier bijvoorbeeld gebruik van maakt is bol.com. Zij bieden hun platform aan als ‘etalage’ voor ondernemers, die zich op hun beurt moeten houden aan strenge regels. Verkopen kunnen door de naamsbekendheid van Bol.com toenemen.