Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

Upselling en cross-selling

Upselling en cross-selling

De bekende manieren van upselling en cross-selling in fysieke winkels ken je vast wel: wil je er nog kauwgom bij voor een euro? Wil je een snack bij de friet? Het is een aantrekkelijk aanbod voor een klein prijsje waardoor er een mogelijkheid bestaat dat je het gaat kopen omdat je er op geattendeerd bent. In deze blog vertellen wij het verschil tussen beiden én hoe je deze technieken online toe kunt passen. 

Cross-selling

‘Het aanbieden van een extra product die past bij het product dat de klant gaat kopen of al heeft gekocht.’ 

Een oplader bij een laptop, een telefoonhoesje bij een mobiele telefoon of een fietspomp bij een fiets: het zijn allemaal voorbeelden van cross-selling. Het gaat hierbij namelijk om een aanvulling op het product dat je gaat kopen.  

Hoe bied je dit in je webshop aan? Dit zie je vaak terug naast het product die je aan het bekijken bent en mogelijk wilt gaan kopen. Er staat dan bijvoorbeeld ‘klanten die interesse hebben in dit product kopen ook..’ of ‘dit product wordt vaak in combinatie gekocht met..’

Hiermee help je niet alleen de klant, maar help je ook je eigen omzet omhoog! 

Een extra tip hierbij is om bundels aan te bieden. Biedt bijvoorbeeld een bundel aan van een mobiele telefoon, met oplader en hoesje voor een goedkopere prijs dan wanneer je deze los zou kopen. 

Upselling

‘Proberen om een upgrade van het product te verkopen aan de klant. Denk hierbij aan een nieuwere, betere of snellere variant van het product dat zij willen kopen.’

Upselling is bijvoorbeeld een veelvoorkomend fenomeen bij de aanschaf van een mobiele telefoon. Als je een iPhone wilt kopen, sta je bijvoorbeeld voor de keuze hoeveel GB opslag je wilt: 32GB, 64GB of 128GB? Hoe meer opslag, hoe hoger de prijs máár hoe hoger het comfort. Je hoeft je namelijk geen zorgen te maken dat je geheugen vol is. 

Daarnaast wordt het ook vaak gebruikt bij luchtvaartmaatschappijen. Bij de aanschaf van een vliegticket, heb je standaard een economy stoel. Wil je toch meer comfort tijdens de vlucht? Dan kun je een upgrade nemen naar comfort class of business class, óf je kiest voor extra beenruimte. Allemaal opties die extra geld kosten én beter zijn dan de oorspronkelijke aankoop.

De upgrades van de producten vind je vaak bij de producten zelf. Het gaat dan om een productoptie bij het product die je wilt aanschaffen. 

Wanneer gebruik je cross-selling en upselling?

Er zijn verschillende momenten waarop je deze technieken kunt toepassen. 

  1. Voor de aankoop: Op de pagina van het geselecteerde product kun je meer producten uit dezelfde categorie laten zien
  2. Tijdens de aankoop: In het winkelmandje kun je zelfs nog cross-sellen
  3. Na de aankoop: Benader de klant na de aankoop via de mail met cross-sell producten

Let op dat je aanbod relevant is

Bij zowel cross-selling als upselling is het belangrijk dat het aanbod wel relevant is voor je klant. Als een klant een laptop wilt kopen voor €299, is het niet relevant om een laptop van €999 aan te bieden. De laptop waarin de klant geïnteresseerd is, is in een compleet andere prijsklasse dan de andere laptop. Hierdoor is de kans nihil dat de klant voor het veel duurdere alternatief zal gaan.

Dit geldt ook bij cross-selling. Het heeft geen zin om een product aan te bieden die niet bij het andere product past. Wat heeft een klant aan een Macbook oplader bij een Windows laptop? Of een SD-kaart bij een iPhone? Klanten zullen niet op dit aanbod ingaan omdat het niet aansluit bij het product.

Kortom, cross-selling en upselling kunnen erg effectief en winstgevend zijn máár let er dan wel op dat het aanbod relevant is.