Go to Top

Smartphonegebruik retail: Micro Moments

Micro Moments smartphone gebruik retailTegenwoordig gebruiken consumenten hun smartphone als adviseur en assistent wanneer het om aankopen gaat. Het gaat om kleine momenten, ofwel “micro-moments” die het gedrag van consumenten bepalen en die daarom voor grote kansen kunnen zorgen voor (online) retailers.

Laten we even teruggaan naar hoe de algemene webshop-ervaring eerder was. Wanneer een consument op zoek was naar inspiratie dan ging deze online scrollend door een vaak veel te grote website-catalogus. Het veelgebruikte offline alternatief was “winkelen” ofwel het fysiek lopen door verschillende winkels.

Vandaag de dag zien we een verandering in dit winkelgedrag. Consumenten zijn omnichannel. 6 van de 10 internetgebruikers oriënteren op het ene apparaat en kopen uiteindelijk met een ander apparaat, bijvoorbeeld later op de dag, met de telefoon onderweg in de trein. 82% van de smartphone-gebruikers geeft aan dat zij hun telefoon gebruiken wanneer zij een aankoop willen doen in bijvoorbeeld een winkel. Ze krijgen een idee, zoeken naar meer informatie en maken uiteindelijk een keuze. De smartphone is nauw betrokken bij dit hele proces.

Overal heeft men toegang tot het internet, er zijn tal van bronnen als fora, vergelijkingswebsites en natuurlijk de zoekmachines die zorgen voor deze verandering in koopgedrag. Het is niet langer meer een kanaal, mensen zijn altijd online, het is een onderdeel geworden van ons dagelijks gedrag.

Hoe het consumentengedrag op de smartphone invloed heeft op retail-trends

Het aantal fysieke winkelbezoekers is in de afgelopen 5 jaar afgenomen, maar de waarde van elk bezoek is verdrievoudigd. Hoe kan dat? Dit komt door smartphone-gebruik. Consumenten gebruiken hun smartphone voor en tijdens hun bezoek aan een winkel. Daarnaast zijn de zoekresultaten “in de buurt” toegenomen (location based services).

Onderzoek naar het shopgedrag van smartphone gebruikers geeft aan dat steeds meer consumenten aankopen doen met hun smartphone. Mensen doen tegenwoordig aankopen terwijl ze op het werk zijn, wanneer ze lopen met de hond of als ze wachten op de trein. Uit onderzoek blijkt dat de tijd die uiteindelijk is doorgebracht op een website is gedaald met 5%. De aankopen via een smartphone nemen echter toe.

Concluderend: de smartphone is belangrijk om rekening mee te houden en op te nemen in jouw online strategie. Zorg dat je daar bent wanneer de consument zich wendt tot zijn of haar smartphone, precies op die “micro moments” die relevant zijn voor jouw business.

Google: Micro Moments

Micro-Moments

Google noemt het Micro Moments. Momenten die ontstaan wanneer consumenten een behoefte voelen. Dit leidt vaak tot een onderzoek met uiteindelijk een aankoop. Micro Moments kan je onderverdelen. Dit is per branche verschillend, bovenstaande afbeelding is wat Google de basis noemt. Van retail zijn dit de drie stadia:

  • “I need some ideas”: het eerste besef van interesse in een bepaalde productcategorie. Iemand is op zoek naar badkamermeubels, maar heeft nog geen exact product in gedachte.
  • “Which one’s best”: producten worden vergeleken en de consument maakt op dit moment al een overweging. Vergelijkbare feiten worden opgezocht, zoals prijzen en merken. Men is op zoek naar een betrouwbare bron voor deze informatie.
  • “ I want to buy”: na voorgaande stadia maakt men doorgaans een keuze met betrekking tot welk merk en type product ze aanschaft en of dat online of offline zal zijn en waar.

Nu je weet dat en welk type momenten bestaan, hoe ga jij er zijn voor deze consumenten? Het belangrijkste is om er te zijn en om nuttige content te hebben dat aansluit op de zoektocht van de consument. Daarnaast is het belangrijk om als (online) retailer op de hoogte te blijven van de laatste trends, je concurrent, inzicht te hebben in de customer journey van jouw branche. Is jouw webshop mobiel vriendelijk?

Customer Journey

Wil je meer informatie of ben je benieuwd naar hoe jouw website nu scoort? Comercia, jouw E-commerce specialist helpt jou graag verder met webshop optimalisatie of Online Marketing. Neem contact op via het contactformulier of mail direct naar onze Online Marketing specialist. 

Bron: https://think.storage.googleapis.com/docs/shopping-micro-moments-mobile-trends-b.pdf