Go to Top

SEO: Website Ranking Checklist

Website Ranking SEO Check

Wanneer je achter jouw computer gaat zitten en een zoekmachine gebruikt, krijg je vrijwel meteen een lijst te zien van zoekresultaten. Hoe vinden zoekmachines webpagina’s die overeenkomen met jouw geformuleerde zoekopdracht, en hoe wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald? Het antwoord is Website Ranking.

In deze blogpost zijn we ervan uitgegaan dat men al inzichten heeft in zoektermen en doelgroep. 

Google heeft in Nederland het grootste marktaandeel. Wanneer je de zoekfunctie van Google gebruikt, wordt door “ranking algoritmes” bepaald wat op dat moment de meest relevante pagina’s zijn. Er zijn vele factoren die hierin meespelen zoals content en techniek. De methode om zo hoog mogelijk geplaatst te worden in bijvoorbeeld de zoekmachine van Google noemen we SEO. In onderstaande checklist komt een groot aantal factoren aan bod waarop Google jouw pagina’s beoordeeld.

  • De SEO-titel (paginatitel) voor de pagina is een van de belangrijkste factoren voor ranking, zorg dat de relevante zoektermen hierin gebruikt worden. De lengte van een titel is maximaal 55 tekens en het wordt aanbevolen om de zoektermen vooraan in de titel te gebruiken.
  • De metabeschrijving is maximaal 160 tekens en het terug laten komen van zoektermen wordt ook hier weer aanbevolen. Daarnaast zijn er bedrijven die sales gerichte teksten plaatsen in de metabeschrijving, bijvoorbeeld het noemen van prijzen.
  • H-tags en tekst: Laat zoektermen in koppen, titels en in de tekst terugkomen. Doe dit subtiel (1x in inleiding, 1x body en 1x in het slot). Er zijn verschillende kleine feitjes waar Google gevoelig voor is, denk hierbij aan bold of lengte van een tekst. Teksten die minder dan 250 woorden bevat zullen minder goed ranken en teveel tekst zorgt er voor dat de gebruiksvriendelijkheid van de pagina achteruitgaat. Zoek hierin een middenweg.
  • Verwerk de gekozen zoektermen in de URL van pagina’s. Pas je een link van een al gepubliceerde pagina aan, vergeet dan niet te redirecten.
  • Laadtijd en navigatie tussen de website en pagina’s, check het hier.
  • Optimaliseren van beeld (afbeeldingen, omdat de crawlers afbeeldingen niet kunnen inzien). Geef afbeeldingen (en ander beeldmateriaal) geschreven content mee. Titel tags, alt-tags en omschrijving stelt Google bijzonder op prijs. Vul de alt teksten niet volledig met zoekwoorden, dit wordt gezien als spam. Volgens de volgende bron is het maximale aantal tekens voor de alt tekst 143. Denk aan de grootte van afbeeldingen, dit kan namelijk gevolgen hebben voor de laadtijd van een pagina.
  • Duplicate content: Duplicate content is iets waar Google “streng” op controleert, zowel intern als extern. Werk ernaar toe dat teksten en andere content uniek zijn. Er zijn verschillende “tags” die toegepast kunnen worden mocht het echt niet anders kunnen.
  • Linken tussen pagina’s op de website. Houdt hierbij rekening met Page Rank, Domain Authority en Page Authority. Als er teveel uitgaande links op een pagina staan gaat dit ten koste van uw Pagerank.
  • Check de spelling en grammatica (en moeilijkheidsgraad) van je teksten. Google houdt hier rekening mee maar ook websitebezoekers kunnen hier gevoelig voor zijn.
  • Google waardeert aanvullende content. Gebruik van video, afbeeldingen, grafieken verhoogt de vindbaarheid. Google is “blind” dus zorg ervoor dat beeld geschreven tekst meekrijgt.
  • Controleer regelmatig of er 404 error pagina’s zijn. Het kan intern en extern voorkomen dat een pagina is verwijderd of niet meer bestaat.
  • Page-, Domain Authority en Trustrank zijn termen die aangeven wat de score is van bepaalde pagina’s. Hoe hoger de score hoe waarschijnlijker dat deze ook hoger staat in de zoekresultaten. Deze scores worden bepaald door vele factoren zoals links, domein leeftijd, laadtijd en spam.
  • Verhouding tussen advertenties en tekst. Heb je bijvoorbeeld Adsense op jouw website zorg er dan voor dat de verhouding klopt en niet af doet aan de leesbaarheid van je website.
  • Een te lange URL heeft negatief effect op je vindbaarheid. Gebruik in je URL jouw gekozen zoektermen.
  • Vermelden van bronnen en referenties heeft een positief effect.
  • Een van de zwaarstwegende factoren van Google is linkearning (linkbuilding, backlinks). Verschillende websites die naar de website linken (jouw pagina als bron vermelden). Websites die refereren met een hoge rank, educatief of regering doel zullen nog zwaarder meerekenen.
  • Presenteren van de sitemap, privacy, contactgegevens en algemene voorwaarden zijn een pre.
  • Met een SSL certificaat garandeer jij veilige verbinding, iets waar Google ook positief op reageert. Een SSL certificaat kun je herkennen aan de link. Er staat dan https:// in plaats van http://.
  • Een website met veel pagina’s wordt door Google serieus genomen. Hoe meer geoptimaliseerde content hoe beter!
  • Consumeren gaat steeds vaker met behulp van de mobiele telefoon. Een responsive design (link naar artikel over mobiel) is dus erg belangrijk.
  • Nofollow links gebruiken bij links die minder relevant zijn voor Google.
  • Heeft jouw website een foutloze HTML code dan getuigt dit van vakbekwaamheid. Bijna geen enkele website voldoet hieraan, test jouw website hier.
  • Maak je actief gebruik van Social Media overweeg het ook voor jouw bedrijf. Google associeert dit met betrouwbaarheid en daarnaast kun je nieuwe blogs en pagina’s posten op je verschillende Social Media accounts, deze worden dan sneller gescand.
  • Klantenbeoordelingen en reviews stimuleren en weergeven op je website. Dit getuigt ook van betrouwbaarheid en vakbekwaamheid.
  • Regelmatig bloggen over relevante onderwerpen lijkt anno 2017 haast noodzakelijk. Het houdt niet alleen jezelf scherp en trendbewust het is ook goede content waar veel zoekverkeer op binnen kan komen.

Bovenstaande punten zijn wat ons betreft de belangrijkste feiten die meespelen in website ranking. Al is dit nooit 100% zeker te weten, aangezien het algoritme van Google strikt geheim is. Sommige punten zijn op zich zelf al een extra blogpost waard. SEO is een complex en constant proces. Maak het eigen en zorg dat je als website of webshop eigenaar er dagelijks op let. Er zijn verschillende gratis tools online waarmee je bepaalde zaken kunt controleren. De tools van Semrush en Moz zijn wat ons betreft de beste en meest betrouwbare SEO checktools. Het is natuurlijk ook mogelijk om een groot deel van deze taken en checks uit te besteden of bijvoorbeeld een training te volgen om zelf dieper op de materie in te gaan.

Comercia kan jou helpen bij het optimaliseren van alle aspecten die invloed hebben op de website ranking. Je kunt een abonnement afsluiten waarin onze Online Marketeer een aantal uren per maand reserveert voor jouw website. Daarnaast is het ook mogelijk om een eenmalige diepte scan met bevindingen en onderbouwing te laten opstellen of een training te volgen. Bekijk al onze Online Marketing diensten hier.