Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

Retourbeleid: plichten en tips

Bestelling retourneren

Een goed retourbeleid is voor webshops van belang: meer dan de helft van de Nederlandse consumenten geeft namelijk aan het retourbeleid door te lezen voordat zij een bestelling plaatsen. Zorg dus dat je je retourbeleid op orde hebt! Wij vertellen je in deze blog meer over een aantrekkelijk retourbeleid voor de consument. 

Retouren

Webshops zijn op zijn zachts gezegd niet blij met retouren: deze zorgen namelijk voor hoge kosten en extra werk (niet duurzaam). Daarnaast worden producten ook weleens in zo’n slechte staat teruggestuurd dat deze niet meer als nieuw te verkopen zijn. 

Dit klinkt allemaal niet ideaal, maar onder retouren kunnen webshops helaas niet uitkomen. Het is niet alleen een extra service en zekerheid voor klanten, maar sinds 7 jaar ook een plicht. Alle webshops zijn verplicht om bestellingen die binnen 14 dagen teruggestuurd worden te accepteren. 

Het herroepingsrecht van de consument

Een consument heeft 14 dagen na bezorging van het product, het recht om de bestelling terug te sturen. Dit kan een consument bijvoorbeeld doen als hij/zij niet tevreden is met het product, maar het mag ook zonder opgaaf van reden. 

Na het beroep op zijn herroepingsrecht heeft de consument nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te sturen. Hierbij mag de consument uiteraard de bestelling uitgepakt en gepast hebben. 

Termijn terugbetaling

Als webshop heb je je ook aan een bepaalde termijn te houden als het gaat om het terugbetalen van het bedrag van de geretourneerde producten. Het bedrag dient namelijk binnen 14 dagen teruggegeven te worden aan de consument. 

Het terugbetalen van het bedrag gaat op dezelfde manier als dat de bestelling betaald is: als de klant met geld heeft betaald, krijgt hij/zij het geld terug en als hij/zij met een cadeaukaart heeft betaald, wordt het geld op deze manier ook weer terugbetaald. 

Verplichte informatievoorziening retourvoorwaarden

Als webshop dien je transparant te zijn over jouw retourvoorwaarden. Het is verplicht om jouw voorwaarden, termijn en werkwijze te delen op je website. Daarnaast moet je ook na aankoop nog een keer de retourvoorwaarden delen met jouw klant. Dit kan bijvoorbeeld in de bevestigingsmail. 

Tips voor een aantrekkelijk retourbeleid

Zoals je hierboven kunt lezen, is het dus belangrijk om een aantrekkelijk retourbeleid te hebben. Dit kan namelijk een positieve invloed hebben op het aantal conversies. Wij geven een aantal tips:

  1. Verleng je retourperiode

Hoewel iedere webshop verplicht is om een retourperiode van minimaal 14 dagen aan te bieden, is het voor consumenten aantrekkelijker als de retourperiode langer is. Men kan langer nadenken én het zorgt voor meer conversies en minder retours. 

Consumenten vinden een lange retourperiode namelijk fijn: 29% van de Nederlandse consumenten koopt niet bij een webshop die een retourperiode heeft van korter dan 30 dagen en 22% niet als de retourperiode korter dan 60 dagen is. (Sendcloud)

  1. Gratis retourneren

Net als de langere retourperiode, houden consumenten ook van gratis retourneren. Het is namelijk een grotere drempel om bij een webshop te bestellen als je vervolgens €5 of meer voor de retournering moet betalen dan wanneer het gratis is. Hierdoor worden er een stuk minder bestellingen geplaatst dan wanneer de retournering gratis is.

  1. Verschillende retourmogelijkheden

Naar een postkantoor, op laten halen of terugbrengen in de winkel: ideaal toch als je de mogelijkheid hebt om zelf te kiezen welke methode je gebruikt om je pakketje te retourneren? Probeer dus verschillende retour opties aan te bieden aan jouw klanten.

  1. Zorg voor een eenvoudig proces

Niets zo vervelend als onduidelijkheid over het retourneren van je bestelling. Als je niet tevreden bent met je bestelling, wil je deze eenvoudig terug kunnen sturen naar de betreffende webshop. Zorg daarom dat het proces eenvoudig is én dat deze duidelijk beschreven staat op de website.

  1. Verwerk retourzendingen snel

Een andere irritatiefactor is dat je lang moet wachten op je geld nadat je iets terug gestuurd hebt. Gelukkig is het dankzij het herroepingsrecht verplicht om het geldbedrag binnen 14 dagen terug te geven. En dit gebeurt met de betaalwijze van de klant. Dus heb je met iDeal betaald? Dan krijg je ook zo je geld terug. Heb je met een cadeaubon betaald? Dan wordt het saldo daarop teruggestort.