Go to Top

De invloed van pagerank op de vindbaarheid van je webwinkel

pagerank

PageRank meet het belang van een website. Gebaseerd op dit belang worden zoekresultaten getoond.

Hoe wordt Pagerank bepaald?

Google vindt het heel belangrijk dat er zoveel mogelijk links naar je pagina’s verwijzen. Ze beschouwen links als stemmen, dus een pagina die naar een andere pagina verwijst levert 1 stem op. Als je er over nadenkt klopt dat, aangezien mensen graag refereren naar belangrijke, goede content.

  • Google kijkt vervolgens naar de pagina zelf. Pagina’s met een hogere PageRank leveren meer stemmen op dan pagina’s met een mindere PageRank. Daarnaast kijkt het naar het aantal links op de pagina. Verzamelpagina’s (met heel veel links) die verwijzen naar jou pagina leveren minder stemmen op dan een pagina die alleen naar jou pagina verwijst.
  • Je PageRank kan verbeterd worden door back-links, oftewel andere mensen die linken naar jou pagina’s. Dit kan je doen door bijv. links uit te wisselen met relevante partijen of je kan je website registreren bij directories, zoals het Open Directory Project. Let er op dat je directories kiest met hoge PageRanks als dat mogelijk is.
  • Je kan er ook voor kiezen om binnen je eigen website back-links toe te voegen, door pagina’s te laten verwijzen naar relevantie pagina’s (bijv. omtrent hetzelfde onderwerp). Let op, het gaat niet om het aantal links op een pagina, dus meerdere keren naar hetzelfde linken heeft geen zin.
  • ¬†De beste manier om je PageRank te verbeteren is door goede content te hebben waar mensen naar willen linken.

De invloed van zoekwoorden op Pagerank

Je wordt gelukkig niet alleen op je PageRank gevonden, al is dit wel een van de belangrijke onderdelen. Gevonden wordt je uiteraard ook op de ingevoerde zoekwoorden. Als mensen een zoekwoord invullen die het beste op jou pagina’s gevonden kan worden, zal jou pagina als eerste naar voren komen. Wat kan je doen om beter gevonden te worden aan de hand van zoekwoorden:

Hou het bij 1 onderwerp per pagina. Is dit een algemene pagina, vul dan zoekwoorden in omtrent de website. Is de pagina gebaseerd op een onderwerp, gebruik dan veel zoekwoorden omtrent dat onderwerp. Het liefst zo uniek mogelijk, zodat mensen die zoeken op die unieke zoekwoorden, jou website eerder zullen vinden.

Probeer niet de zoekmachine te omleiden. Als je bepaalde zoekwoorden keer op keer herhaald of tekst ‘onzichtbaar’ maakt, werkt dat vaak juist tegen. Google ziet je website dan eerder als spam en zal de betreffende pagina niet opnemen in de resultaten.

Geef je pagina’s duidelijke titels in de <title> tag. Titels worden gebruikt in de weergegeven resultaten en duidelijke, interessante titels zullen eerder aangeklikt worden. Indien van toepassing, is het handig om de zoekwoorden te gebruiken in de titel.

Woorden in links zijn ook belangrijk om te indexeren. Aangezien Google vaak kijkt naar links, zijn de woorden die als link worden gebruikt van iets belangrijkere waarde dan normale woorden in de tekst. Voorkom dus dat je veel klik hier links hebt.

Wil jij hulp bij het verbeteren van jouw pagerank? Onze online marketeer helpt je graag.