Go to Top

Omnichannel met koppeling SW-Retail en OpenCart

Omnichannel, kassasysteem

Wij zijn een technisch georiënteerde onderneming. Onze specialisatie is om zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor onze klanten te leveren. Deze klanten bevinden zich voor het grootste deel in de online retail. Steeds meer online retailers kiezen ervoor om ook weer offline te gaan verkopen en andersom. Na multichannel en cross channel houdt men zich tegenwoordig bezig met omnichannel. Bij multichannel en cross channel draait het om het gebruiken van meerdere verkoopkanalen, bij omnichannel draait het om de klant. In dit bericht kun je lezen over omnichannel maar ook over SW-Retail, waar wij onlangs een partnerschap mee zijn aangegaan. Deze partnerschap heeft geresulteerd in een kassasysteem koppeling met OpenCart.

Wat is omnichannel?

Omnichannel is de geëvolueerde variant van multichannel en cross channel. Waar bij multichannel en cross channel de focus lag op enkel het benutten van meerdere verkoopkanalen, ligt de fucus bij omnichannel op de consument. Er wordt gestreefd naar een transparant en geïntegreerd proces met meerdere kanalen die vlekkeloos op elkaar inspelen. Alle kanalen zijn voorzien van dezelfde huisstijl, informatie, prijsstelling etc. Welk kanaal de klant dus ook gebruikt (computer, fysieke winkel, smartphone, reclame-uitingen) alles is op elkaar afgestemd.

Vier belangrijke strategische stappen bij omnichannel zijn:

  1. Wie is jouw klant?
    Kan jij antwoordt geven op de volgende vragen; wat beweegt jouw klant? via welke kanalen wil zij in contact komen met jouw merk. Het doel is om jouw merk/onderneming volledig klantgericht te positioneren.
  2. Inzicht in Customer Journey
    Ontwikkel de customer journey van jouw klant. Welke stappen legt deze af alvorens zij overgaan tot actie. Heb jij de customer journey in kaart gebracht dan kom je te weten wanneer klanten wat nodig hebben en op welk moment.
  3. Merkbeleving en uitstraling
    Jouw huisstijl zijn zowel on- als offline hetzelfde. Dit getuigt van professionaliteit en met de juiste uitstraling en merkbeleving worden je klanten loyaler en zijn daardoor bereid meer te betalen.
  4. Gebruik de juiste tools
    Meten is weten. Gebruik de juiste tools om te meten daarnaast zijn er ook marketing automatiseringssystemen die voor tijdwinst kunnen zorgen.

Voorbeeld:
Tom zoekt online op het internet naar een paar schoenen. Hij is al in het centrum van zijn woonplaats. Hij besluit naar de dichtstbijzijnde schoenen winkel te gaan. Deze heeft het paar schoenen nog wel in zijn maat maar niet meer in zijn gewenste kleur. Hij weet nu wel dat de maat goed is. De webshop heeft ze nog wel op voorraad en een andere vestiging en het magazijn ook. De verkoopster geeft hem de optie om zelf online te bestellen, naar de andere vestiging te gaan of dat zij de schoenen bestelt en later kan afhalen. 

Welke bekende bedrijven zijn omnichannel?

  • Albert Heijn
    De mogelijkheden bij Albert Heijn zijn eindeloos. De nieuwe bonuskaart zorgt voor gepersonaliseerde aanbiedingen en kan worden gebruikt bij het zelfscannen. Via de Appie app kan je je route bepalen maar ook je boodschappen laten thuisbezorgen of ophalen bij een pick-up point.
  • Coolblue
    Een favoriet van vele Online Marketeers. Coolblue heeft onlangs naast zijn webshop ook zijn fysieke deuren geopend verspreid door heel Nederland. Hun slogan alleen al getuigt van het feit dat de klant centraal staat, “alles voor een glimlach”.
  • IKEA
    Onlangs heeft Ikea geïnvesteerd in ‘augmented realtiy’, met deze techniek kun je online producten plaatsen in de kamer naar wens. Ze hebben de papieren catalogus dus niet zomaar gedigitaliseerd. Daarnaast hebben ze ook een video op YouTube staan waarin ze het belang van de papieren catalogus belichten. Veel humor die ze op alle kanalen weten door te vertalen.
coolblue fysieke winkel omnichannel

Fysieke winkel van Coolblue

Wat is SW-Retail?

Onlangs is Comercia partner geworden van SW-Retail. SW-Retail biedt een kassasysteem oplossing die jouw winkel en/of webwinkel automatiseert. SW-Retail heeft een flexibele opzet en kan in verschillende branches worden ingezet. Daarnaast draait SW-Retail in de cloud en zijn er tal van opties en is maatwerk mogelijk. Alles met als doel om de kassa en voorraadbeheer te vereenvoudigen.

De software bevat vele innovatieve oplossingen, die het ondernemen een stuk makkelijker maken, bijvoorbeeld:

  • de inventarisatie module met bluetooth scanner die u koppelt aan uw tablet of telefoon (Android, IOS en Windows Mobile)
  • digitale kassabonnen die per e-mail kunnen worden verstuurd
  • een rapportage module
  • realtime beschikking over alle gegevens

Kassasysteem koppeling met SW-Retail

SW retail logo kassasysteem koppeling

Wil jij naast jouw fysieke winkel starten met een webshop? Of heb je al een OpenCart webshop en wil je een kassasysteem koppeling? In samenwerking met SW-retail kunnen we je met OpenCart of SW-retail aansluiten. Vrijwel alle opties van het uitgebreide voorraadbeheer worden ondersteund door OpenCart. Cross-selling, prijsopties per maat en producten in meerdere artikelgroepen. Het hele assortiment beheert u vanuit het kassasysteem, net als de afhandeling van bestellingen en retouren.

De kassasysteem koppeling met jouw webshop is realtime. Alles is volledig en automatisch gesynchroniseerd. De tijd van uitwisselingen van CSV bestanden en nachtelijke updates is voorbij.

Comercia is E-commerce specialist en adviseert je graag over de mogelijkheden. Wil jij koppelen met bijvoorbeeld SW-Retail of weten welke strategische stappen jij kunt nemen met als doel een omnichannel strategie? Neem dan direct contact op. Meer lezen over Online Marketing of een van onze andere diensten, klik hier.