Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

Een negatieve review ontvangen. Wat nu?

Negatieve review

Beoordelingen van klanten zijn erg waardevol. Niet alleen om inzicht te krijgen in de prestaties van je webshop, maar ze zijn ook van invloed op het beslissingsproces van potentiële klanten. Maar wat is precies de invloed van een negatieve review?

Het belang van reviews

Reviews zijn erg belangrijk voor bedrijven. Je weet niet alleen zelf hoe jouw bedrijf presteert, maar ook potentiële klanten zien dit. Het kan daarom net dat laatste zetje in de rug zijn als er wordt getwijfeld. 

Daarnaast zijn reviews ook belangrijk voor de autoriteit van jouw website. Autoriteit is één van de pijlers van SEO. Google vindt het namelijk belangrijk dat jouw website over voldoende autoriteit beschikt en beloont jou dan, mits de andere pijlers van SEO ook op orde zijn, met een hogere ranking. 

Een negatieve review is niet zo erg als dat het lijkt

We kunnen ons voorstellen dat je schrikt van een negatieve recensie. Je zult wel denken: Wat heb ik fout gedaan? Hoe ga ik dit oplossen? Wilt nu niemand meer iets bij me kopen?

Een negatieve recensie is niet het einde van de wereld. Het is logisch dat niet iedereen tevreden kan zijn: iedereen heeft namelijk een ander verwachtingspatroon waardoor het wel eens kan gebeuren dat je niet aan iemands verwachtingen voldoet. Zorg alleen dat dit er niet teveel worden.

Een goede balans tussen negatief en positief

Uiteraard snappen wij dat je het nog steeds vervelend vindt om er één (of een aantal) te ontvangen. Maar wist je dat een negatieve review in combinatie met een positieve review juist waardevol is voor jouw algemene beoordeling? 

Het wekt namelijk argwaan als je alleen maar 5-sterren reviews hebt. Het kan toch niet zo zijn dat er niets fout gaat? Dit zorgt ervoor dat het voor sommigen juist ongeloofwaardig overkomt. Een goede balans van positieve en negatieve reviews is is geloofwaardiger en komt betrouwbaarder over. 

Hoe ga je met een negatieve review om?

Als je een negatieve review binnenkrijgt is het wel belangrijk om te kijken wat je ermee kunt doen. Zorg allereerst dat je een nette, publieke reactie achterlaat. Op deze manier zien de klant die de review heeft geschreven en de potentiële klanten dat je de klacht serieus neemt.

Is er een oplossing te vinden? Bied deze aan. Op deze manier kun je een negatieve review nog omdraaien naar een positieve review en heb je er weer een tevreden klant bij!

Maak je dus niet te druk om een negatieve review, want met een beetje moeite kun je een passende oplossing vinden voor de klant.