Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

11 procent meer bestedingen tweede kwartaal 2021

meer bestedingen q2 2021

In het tweede kwartaal van 2021 zijn de online bestedingen met 11% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Dit is een flinke stijging als je je bedenkt dat de online bestedingen op dit moment €7,1 miljard zijn.

Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2021

Thuiswinkel.org deelt elk kwartaal een Thuiswinkel Markt Monitor over de e-commerce feiten van die periode. In het rapport wordt verder ingegaan op bijvoorbeeld de online bestedingen, de online aankopen en het aantal online kopers. Ook het aandeel van de online bestedingen in de totale bestedingen mag niet ontbreken en bijvoorbeeld de top 5 branches. 

Aan de hand van dit rapport of de infographic krijg je een overzichtelijk beeld van de ontwikkelingen in de e-commerce branche in Nederland. 

De uitkomsten van het tweede kwartaal van 2021

In het tweede kwartaal van 2021 hebben er eigenlijk alleen maar stijgingen plaatsgevonden ten opzichte van dezelfde periode in 2020. In 2021 waren 12,6 miljoen kopers goed voor 90,5 miljoen online aankopen met een waarde van €7,1 miljard euro. Dit is een stijging van 6% online aankopen en van 11% in de online bestedingen. 

Niet alle aankopen werden bij Nederlandse webshops gedaan: maar liefst 30% van de aankopen was afkomstig uit Duitsland, 12% uit China en 9% uit Groot-Brittannië. Vooral op het gebied van eten heeft er een grote stijging plaatsgevonden ten opzichte van vorig jaar (25%). 

Hiermee is de e-commerce branche goed voor 28% van de totale bestedingen van de totale markt.

Meer online bestedingen sinds de corona pandemie

De stijging in online aankopen komt eigenlijk niet als een verrassing. Sinds het begin van de corona pandemie heeft de e-commerce branche een ongekende stijging meegemaakt. Veel winkels zien dit nu ook als primaire verkoopkanaal wat tot een grote daling van het aantal fysieke winkels heeft geleid. Hierdoor komt de volgende vraag: blijven de bestedingen verder stijgen of komen de fysieke winkels weer terug na de pandemie?