Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

Linkbuilding voor webshops

Linkbuilding webshops

Content, techniek en autoriteit zijn drie onderdelen die je aan je webshop kunt verbeteren om hoger te ranken in de zoekmachines. En wie wilt er nou niet hoog ranken in de zoekmachines? In deze blog bespreken we hoe je de autoriteit van je website kunt verbeteren.

Hoe rank je hoger in de zoekmachines?

Om te bepalen hoe de volgorde van de zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht eruit ziet, maakt Google gebruik van een algoritme. Dit algoritme beoordeelt elke website op meer dan 200 ranking factoren om te bepalen hoe hoog jouw website in de resultaten van de zoekmachine komt. 

Deze 200 ranking factoren zijn in te delen onder drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen deze drie: alleen goede content is niks waard als de techniek en autoriteit niet op orde zijn. Zorg dus dat content, techniek en autoriteit op orde zijn.

De voordelen van hoog ranken in de zoekmachines

Hoog ranken in de zoekresultaten van Google zorgt voor het volgende:

  1. Meer aandacht
  2. Meer (potentieel) verkeer
  3. Meer (potentiële) klanten
  4. Meer omzet

Autoriteit verhogen aan de hand van linkbuilding

Als het op autoriteit aankomt, heeft linkbuilding een groot aandeel. Linkbuilding is het actief verzamelen van links met als doel om de autoriteit van de website te verhogen. Linkbuilding bestaat uit zowel interne- als externe links. 

Interne links

Deze manier van links verzamelen is eenvoudiger dan externe links én zeker niet onbelangrijk. Hoewel kwalitatieve externe links meer invloed hebben op de autoriteit, moeten interne links niet vergeten worden.

Met interne links geef je niet alleen structuur aan je website, maar geef je ook autoriteit door. Dit wordt ook wel linkjuice genoemd. Met linkjuice bedoelen we de waarde die wordt doorgegeven als je van pagina A naar pagina B linkt enzovoort. 

Het is uiteraard niet de bedoeling om overmatig te gaan linken naar je eigen pagina’s. Dit komt de structuur niet ten goede en het zorgt voor minder waarde. 

Externe links

Om externe links naar je website te bemachtigen moet je vooral actief andere websites gaan benaderen om te vragen of zij naar je website willen linken. Dit kunnen bijvoorbeeld partners zijn of andere bedrijven uit dezelfde branche, maar lokale bedrijven moeten ook zeker niet vergeten worden. 

Het is belangrijk om vooral kwalitatief goede links te benaderen: kwaliteit is in dit geval namelijk belangrijker dan kwantiteit. Een aantal links met hoge autoriteit is veel waardevoller dan veel links met een lage autoriteit.

5 linkbuilding tips voor webshops

  1. Product reviews vragen
  2. Aanmelden op korting pagina’s
  3. Vraag om links van partners
  4. Schrijf gastblogs
  5. Meld je aan op lokale websites

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Comercia is niet alleen specialist in het ontwerpen van webshops, maar ook de online marketing daarvan. Zoekmachine optimalisatie is één van onze vaste werkzaamheden voor webshops. Benieuwd naar de mogelijkheden?

‘Neem contact op’