Go to Top

Juridische aandachtspunten voor de webwinkelier

Juridische aandachtspunten OpenCart

Online verkoop blijft maar stijgen. Consumenten hoeven namelijk niet meer door weer en wind allerlei fysieke winkels af, maar kunnen van achter de computer gemakkelijk het gehele assortiment bekijken in verschillende webwinkels. Het is aan webwinkeliers om deze consumenten te bedienen, maar webwinkeliers moeten wel een aantal punten in ogenschouw nemen bij de levering aan consumenten. Het is een voorwaarde om de voorwaarden van internetverkoop goed te kennen. In dit artikel besteden we aandacht aan enkele juridische aandachtspunten en voorschriften die jij als webwinkelier moet naleven.

Informatieplicht

De identiteit van jouw bedrijf moet volledig duidelijk zijn voor alle klanten. Zorg dus voor begrijpelijke informatie op de site. Dit kun je doen door uitgebreide bedrijfsgegevens te vermelden en daarnaast ook het KvK-nummer te tonen. Dit is verplicht. Dit is nog niet alles met betrekking tot de informatieplicht. Je moet namelijk ook de prijs, kenmerken van het product, wijze van betalen, garantie en levering duidelijk maken. De prijs kun je verduidelijken door aan te geven of het in- of exclusief BTW is, wat het BTW percentage is en of er nog overige kosten, zoals verzendkosten zijn inbegrepen. Na een bestelling stuur je de klant ook een schriftelijke bevestiging of e-mail van de bestelling, waarin nogmaals de algemene voorwaarden terugkomen.

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden moeten vooraf al bekend zijn bij de consument. Officieel zijn algemene voorwaarden pas geldig als de andere partij duidelijk aangegeven heeft deze gelezen en geldig verklaard te hebben. In een webwinkel wil je klanten niet verplichten die hele rits tekst door te laten lezen voor ze iets akkoord verklaren. Het is daarom gebruikelijk om klanten erop te wijzen dat je algemene voorwaarden hebt. Deze kun je op de checkout pagina plaatsen door middel van een link daarnaar toe. Laat klanten ook een checkbox aanvinken waarmee ze akkoord geven op de algemene voorwaarden.

Het deponeren van de algemene voorwaarden bij de KvK is niet verplicht. Indien je hulp nodig hebt met het opstellen van de algemene voorwaarden kan onze jurist je een handje helpen, zodat je je op de online verkoop kunt richten.

Betalen

Klanten krijgen meestal de mogelijkheid om op meerdere wijzen te betalen. Het is ook officieel verboden om klanten enkel via 100% vooruitbetaling goederen te laten kopen. Een klant moet altijd een alternatief hebben waarbij hij nooit meer dan 50% vooruit hoeft te betalen. Enkel iDEAL als betaalmethode valt daarmee dan ook af. Wees hierop alert als webwinkelier!

Bedenktijd en terugzending

Hiervoor heb je gelezen dat je moet voldoen aan de informatieplicht, zodat jouw bedrijf kenbaar is en de producten en prijs ook duidelijk naar voren komen. Daarna gaan de consumenten een bestelling doen en vervolgens geven ze akkoord op de algemene voorwaarden en ronden hun bestelling af. Door middel van de bevestigingse-mail voldoe je aan het laatste punt van de informatieplicht. We zijn nu aangekomen bij de fase na de verkoop.

Klanten hebben na de aankoop via een webwinkel een bedenktijd van minstens 7 werkdagen. Dit kan nog worden verlengd indien jouw webwinkel is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (www.thuiswinkel.org), want dan is de bedenktijd 14 werkdagen. Binnen deze periode mogen de klanten het product terugsturen zonder te hoeven betalen. Toch zijn er uitzonderingen op deze bedenktijd. Dit geldt bijvoorbeeld voor etenswaren, reizen en tijdschriften.

Comercia en Juridische aandachtspunten

Hierboven heb je in een notendop gelezen wat enkele juridische kenmerken zijn waar je als webwinkelier rekening mee moet houden. Heb je meteen een advocaat nodig indien zich een geschil voort doet? Nee, indien je vragen hebt of een juridisch geschil met een klant kun je ook bij Comercia terecht. Als volwaardig E-commerce partner willen we je graag op alle facetten ondersteunen en daar hoort ook het juridische aspect bij. Onze jurist kun je hierover adviseren dus schroom niet en neem contact met ons op.

Heeft u vragen n.a.v. dit artikel? Neem dan contact op via het contactformulier