Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

Gratis verzending de beste webshop strategie?

Gratis verzending

We weten allemaal dat verzendkosten en retouren een grote kostenpost zijn voor webshops. Toch bieden veel webshops gratis verzending aan. Dit komt door de bereidheid om een bestelling te plaatsen als er geen verzendkosten bij je bestelling komen. Hoe zit dit?

Het woord gratis is van grote invloed

Nederlanders zijn dol op het woord gratis. Of het nu gaat om een gratis product of gratis levering: we zijn er flink door te beïnvloeden. Wanneer je dus lekker aan het online shoppen bent, zit je niet te wachten op extra kosten voor de verzending. Dit valt altijd erg rauw op het dak waardoor je kunt besluiten om geen aankoop te doen. 

Hoewel je ook verzendkosten voor de producten in de fysieke winkel betaalt, merk je hier vrij weinig van omdat deze al in de prijs zijn verwerkt. Bij webshops komt deze kostenpost er nog apart bij aan het einde waardoor je ‘pijn’ voelt om dat bedrag te moeten betalen. Niet gek dus om te bedenken dat 58% van de consumenten een webshop verlaten zonder aankoop als de verzendkosten te hoog zijn.

Gratis verzending of korting op de bestelling?

Webshops hebben verschillende opties om consumenten over te halen tot een aankoop. Je kunt bijvoorbeeld korting geven (10% of zelfs 20 of 30%), een gratis product aanbieden bij een bepaald bedrag of je biedt gratis verzendkosten aan. 

Gebleken is dat het aanbieden van gratis verzending beter werkt dan bijvoorbeeld een korting van 10%. Wanneer deze korting is verrekend voelen consumenten alsnog de ‘pijn’ van de verzendkosten terwijl deze meestal gelijk óf lager zijn dan de verkregen korting. 

Gratis verzending voor jouw webshop

Het aanbieden van gratis verzending brengt kosten met zich mee. Dit kun je op verschillende manieren terugverdienen:

  1. Maak je producten iets duurder

Het is wel belangrijk dat je producten in dit geval uniek zijn. Als producten ook in andere webshops verkrijgbaar zijn voor een lagere prijs, zullen consumenten geneigd zijn om het daar te kopen

  1. Gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag

Om te voorkomen dat je bestellen van bijvoorbeeld €10,- gratis moet gaan verzenden, kun je een minimum bestelbedrag instellen voor gratis verzending. 63% van de consumenten is namelijk bereid om een extra product toe te voegen als je dan gratis verzending krijgt.

  1. Gratis verzending bij bepaalde producten

Deze strategie zie je vaak terug bij supermarkten. Als je de minimale verzend drempel voor gratis verzendkosten niet haalt, is er een mogelijkheid om bepaalde producten te kopen voor gratis verzending. 

Optie 2 wordt vaak toegepast bij webshops. Houdt er echter wel rekening mee dat het drempelbedrag haalbaar is. Als je alleen maar producten van €5,- aankoopt, wordt het lastig om aan een bestelbedrag van €50 of €100 euro te komen. 

Ga daarom na hoeveel het gemiddelde bestelbedrag van de orders is. Zo weet je precies welk bedrag haalbaar is en zal jouw strategie gaan werken. 

Conclusie: is gratis verzending een goede strategie voor meer omzet?

Ja! Gratis verzending aanbieden is een hele goede strategie voor webshops. Het kan consumenten net over de streep te trekken om een aankoop te doen bij jouw webshop. Je moet daarbij wel opletten dat je een haalbare strategie aanhoudt: bij een te hoog minimaal bestelbedrag haken consumenten juist af.