Go to Top

Google krijgt recordboete: Wat betekent dit voor de Online Retailer?

google eu recordboete

Nog nooit kreeg men zo’n hoge boete opgelegd door de Europese Commissie. De boete die Google gisteren opgelegd kreeg omtrent hun dienst “Google Shopping” betreft een recordbedrag van 2.42 miljard euro. Google zou misbruik hebben gemaakt van hun machtspositie met als gevolg oneerlijke concurrentie. Van Google wordt verwacht dat de huidige ‘’Google Shopping” binnen 90 dagen is veranderd of uit de lucht is. Doen ze dit niet, dan komt bovenop dit recordbedrag nog eens een boete van 5% van de dagelijks wereldwijde omzet van Alphabet (moederbedrijf Google). Maar wat gaat dit nieuws betekenen voor consument en online retailer?

De feiten

  • Het onderzoek naar Google van de Europese Commissie werd in 2010 al gestart. Deze werd ingediend door concurrerende onlinewinkeldiensten.
  • Google Shopping begon met advertenties in 2012.
  • Google zal naar verwachting ook Mededingingsrechtzaken in Brazilië en Zuid-Korea tegemoet kunnen zien.   
  • De Europese Commissie heeft ook kritiek op resultaten uit lokale, nieuws- en beeldresultaten. Zij zien ook hier dat er misbruik wordt gemaakt van de machtspositie. Er loopt al een onderzoek naar het mobiele besturingssysteem Android en Adsense.
  •  De boete gaat alleen over Europa. Het is onduidelijk of deze wijzigingen ook buiten Europa doorgevoerd moeten worden.
  • Het is niet de eerste keer dat Europese regelgevers botsen met Amerikaanse tech bedrijven. Vorige maand kreeg Facebook ook al een behoorlijke boete van 110 miljoen euro. In 2013 kreeg Microsoft een boete in verband met het ontbreken van browserkeuze in Windows 7. 
  • “De EU heeft besloten dat sommige bedrijven te groot zijn om te innoveren.” Aldus Robert Atkinson. Volgens verschillende bronnen is dit slechts de eerste dominosteen en zal er veel gaan veranderen.

google-shopping-ads

Reactie Google

“We zijn het, met alle respect, oneens met de beslissing van de Europese Commissie, Als u Google gebruikt om producten te zoeken, proberen we u te geven wat u zoekt,” schrijft Kent Walker, hoofdadviseur van Google. “Ons vermogen om dat goed te doen, bevoordeelt noch onszelf, noch een bepaalde site of verkoper. Het is het gevolg van hard werk en constante innovatie, gebaseerd op gebruikersfeedback.” De zoekmachine overweegt om in beroep te gaan.

Volgens Google zijn dus zowel consumenten (die een product zoeken) als bedrijven (die een product aanbieden) gebaat bij Google Shopping.

Wat betekent dit voor de consument?

Volgens de uitspraak van de Europese Commissie was er een gebrek aan een echte keuze van diensten en producten en zouden consumenten zich in de toekomst minder gestuurd voelen door de diensten van Google Shopping.

Mocht het zo zijn dat over 90 dagen de zoekresultaten vrij zijn van Google Shopping dan zijn daar alsnog de betaalde tekstadvertenties en vergelijkers zoals Beslist. Deze vergelijkers zullen de consumenten die de behoefte hebben om rechtstreeks naar een product geleid te worden – en dat zijn er veel volgens Google – voorzien.

Wat betekent dit voor de online retailer?

Er zijn experts die dit de eerste dominosteen noemen en roepen “er komt meer”. Echter, Google is al jaren zo vooruitstrevend dat er naar verwachting achter de schermen al aan een verbeterde dienst wordt gewerkt. Daarnaast is de opgelegde boete gelijk aan ongeveer 10% van het resultaat van Alphabet over 2016; niet direct een bedrag waarvan ze zullen omvallen. De toekomst zal uitwijzen hoe deze titanenstrijd zich verder ontwikkeld. 

Er zijn vele online retailers die veel sales genereren via Google Shopping en verder weinig andere advertising of promotionele acties toepassen. Stel je voor – worst case scenario – de mogelijkheden om te adverteren met Google Shopping vervallen of worden vermoeilijkt. Ben jij dan niet de online retailer die alleen gebruikmaakt van Google Shopping?

Wat ga je als online retailer doen?

  • Je onderzoekt de andere mogelijkheden om te adverteren met Google of een andere zoekmachine.
  • Je kunt gaan adverteren op de prijsvergelijkers die er al zijn.
  • Je gaat ervoor zorgen dat je organisch beter gaat scoren, SEO.
  • Je gaat je focussen op andere vormen van online marketing zoals Social, E-mail of misschien zelfs weer kijken naar de offline mogelijkheden.

Wij verwachten dat Google het hier ook niet bij laat zitten. Zoals het er nu uitziet is de kans groot dat er in hoger beroep wordt gegaan tegen de uitspraak. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat Google er met zijn Shopping dienst voor kiest om zich te voegen naar de EU-maatstaven en de benodigde aanpassingen te doen. Je alleen blijven focussen op Google Shopping lijkt ons na dit nieuws niet heel verstandig. Waar dit verhaal ook naar toe gaat, het is nooit verkeerd om je marketing strategie opnieuw te bekijken. Comercia zit bovenop de laatste trends en ontwikkelingen. Wij bieden verschillende diensten die jouw kunnen helpen om meer verkeer, conversies en daarmee ook sales te blijven genereren.

Wij zullen de voortgang van het proces blijven volgen en houden jullie op de hoogte. Klik hier voor de laatste update.


Bronnen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/29/moederbedrijf-google-ziet-omzet-en-winst-groeien-a1513801

https://www.blog.google/topics/google-europe/european-commission-decision-shopping-google-story/

https://www.theverge.com/2017/6/28/15885368/google-eu-antitrust-fine-search-impact

https://twinklemagazine.nl/2017/06/beslist.nl-veel-webwinkeliers-hebben-op-een-paard-gewed/index.xml

https://www.recode.net/2017/6/17/15823250/europe-antitrust-fine-google-shopping-what-it-means

https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2017/06/27/heres-what-you-need-to-know-about-the-google-e-u-fine/?utm_term=.2c07685723a2