Go to Top

Duplicate Content: Ins & Outs

duplicate content web

Wat is duplicate content? Als online retailer lees je er waarschijnlijk heel erg veel over. Vragen als “Heeft duplicate content invloed op SEO?” en “Hoe kan ik duplicate content voorkomen?” zijn regelmatig in je naar boven gekomen. In deze blogpost proberen we in duidelijke taal alle ins en outs over dit onderwerp toe te lichten.

Wat is duplicate content?

Duplicate Content houdt in dat twee webpagina’s dezelfde inhoud bevatten. Onder inhoud wordt verstaan: titels, meta omschrijvingen en overige teksten. Duplicate content kan optreden binnen je eigen website (intern) of op twee verschillende websites (extern). Er wordt beweerd dat duplicate content een belangrijk onderdeel is van de feiten waarop zoekmachines pagina’s scant en rankt. De onderliggende instructies die de zoekmachine gebruikt om te bepalen welke zoekresultaten er worden getoond noemen we algoritmes. Deze algoritmes zijn echter strikt geheim, dus we kunnen nooit precies weten welke factoren een rol spelen in het hoger ranken van een bepaalde pagina. Wel verschijnen er regelmatig video’s, blogposts en dergelijke om bepaalde zaken omtrent zoekgedrag te bespreken, en website eigenaren bij te staan in het verbeteren van hun ranking. Google geeft aan dat “grotendeels dezelfde inhoud” leidt tot duplicate content, maar wat de definitie van “grotendeels” is, is helaas onbekend. Laten we in ieder geval alvast stellen dat het vermijden van duplicate content sowieso een aanrader is! Het onderscheid je van je concurrentie en “content is king!”

Interne duplicate content

Webshops hebben vaak te maken met interne duplicate content, bijvoorbeeld als hetzelfde product onder verschillende categorieën valt. Hierdoor zijn er meerdere URL’s actief voor hetzelfde product. Denk bijvoorbeeld aan een mok die in de categorie “cadeauartikelen” terug komt maar ook in “koken en tafelen”.

duplicate content voorbeeld

Het laatste deel van de URL laat zien om welk artikel het gaat. De rest is het pad in de webshop die bij dit artikel geldt. Dit is interne duplicate content.

Externe duplicate content

Is er sprake van twee verschillende websites met dezelfde content dan spreken we van externe duplicate content. Dit kan worden gecreëerd door jezelf of door een andere partij. Externe duplicate content kan het resultaat zijn van het gebruiken van dezelfde productinformatie of het publiceren van een bericht. Over het algemeen gebeurt dit niet bewust. Bij webshops zeker niet omdat men daar vaak productomschrijvingen gebruikt van de leverancier. Grote bedrijven hebben vaak een copywriter in dienst om productteksten uniek te maken en van andere content te voorzien.

Hoe je externe duplicate content kan opsporen:

  • Je kunt zelf met behulp van aanhalingstekens externe duplicate content opsporen. Deze manier is tijdsinstensief en daarnaast weest je natuurlijk niet of Google het daadwerkelijk als duplicate content ziet in verband met de context en het aantal tekens.
  • Wil je uitgebreid en snel onderzoek doen naar contentplagiaat. Dan zou je ook de volgende tools kunnen overwegen.
    • Copyscape – Geeft simpel weer welke pagina’s er overeenkomsten hebben. Met een premium account kun je ook alerts inschakelen.
    • Webconfs – Vergelijkt twee webpagina’s en geeft de overeenkomsten weer.

Duplicate content en SEO

Veel mensen suggereren dat duplicate content slecht is voor SEO. Je zou het risico kunnen lopen om een penalty te krijgen beweren sommigen. Dit is niet het geval. Duplicate content zorgt ervoor dat jouw pagina minder goed te indexeren is. De zoekmachine moet een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten en hoe hoog deze moet komen te staan. Als Google bijvoorbeeld twee pagina’s met dezelfde inhoud dichtbij elkaar in de zoekresultaten weergeeft geeft dat de gebruiker niet echt een goed beeld. Zoekmachines maken daarom een keuze, de ene pagina verschijnt hoger dan de andere pagina. Alles voor het gemak van de gebruiker.

De gevolgen veranderen wel een beetje in het geval van externe duplicate content. Je wilt natuurlijk niet die pagina zijn die lager rankt omdat iemand anders dezelfde content gebruikt. Dit kan komen door het duidelijk maken dat de content eerder is geplaatst. Factoren die hierin ook meespelen voor zoekmachnines zijn bijvoorbeeld betrouwbaarheid (SSL certificaat) of een snellere laadtijd  en optimalisatie voor mobiele apparaten. (zie seo checklist).

Oplossingen:

  • Unieke content. Dit is arbeidsintensief maar kan je zoveel opleveren.
  • Gebruik de canonical tag (HTML-tag rel=”canonical”). Een technische oplossing; met de canonical tag geef je aan welke pagina de oorspronkelijke tekst bevat. Een soort van bronvermelding waarmee je zoekmachines laat zien dat je rekening met ze hebt gehouden. Externe Duplicate Content kan echter niet worden opgelost met deze tag.
  • In geval van content plagiaat kun je twee dingen doen.
    • Meld plagiaat met “spam report” bij Google. Waarschijnlijk heeft Google wel gezien dat jij de originele bron bent van de content. Toch kan het zijn dat de concurrent hoger rankt (andere SEO factoren). Via Google Webmaster Tools kun je online melding maken van plagiaat.  Google kan de gekopieerde content verwijderen uit haar index en zoekresultaten. Zo kun je voorkomen dat andere websites in Google jouw goed scorende content misbruiken.
    • Juridische stappen met “inbreuk op auteursrecht” via Google. Via de volgende pagina van Google kun je een officiële juridische klacht indienen. Dit wel wat verder dan een een spam report. In geval van zeer bewuste content plagiaat en verder lastering kun je deze serieuze stap nemen.

Twee webshops in dezelfde taal voor verschillende landen 

Stel je hebt een webshop in zowel Nederland als België (Vlaanderen), je hebt twee verschillende domeinen (TLD’s) en de website van Belgie is letterlijk gekopieerd van de Nederlandse. Logischerwijs zou je denken, dit kan niet!

Matt Cutts van Google legt hieronder in een video uit hoe dit zit. Samenvattend: Het is geen probleem om meerdere websites met dezelfde content online te plaatsen wanneer je dit doet met een bijbehorende TLD van een bepaald land. Belangrijk blijft wel dat de spelling, munteenheid en andere informatie kloppen. In de praktijk gaat het net even iets anders Google laat 1 domein beter scoren dan de andere. In sommige gevallen zorgt dit ervoor dat het verkeerde domein in de resultaten staan. Bijvoorbeeld wanneer Belgische gebruikers het Nederlandse domein eerder in de lijst zien dan het Belgische domein. Dit ligt aan verschillende SEO factoren als authoriteit en bijvoorbeeld ook backlinks.

Ook dit is op te lossen met een tag, namelijk de Hreflang ( rel=”alternate” hreflang=”x”). Het gebruik van deze tag zorgt ervoor dat de zoekmachine weet in welk land de website getoond moet worden. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om in Google Webmaster Tools geografische instellingen te controleren en/of wijzigen.  Heeft de webshop in het andere land een andere naam of doelgroep dan kun je natuurlijk ook de overweging maken om unieke content te gaan schrijven.

 

Misvattingen over Duplicate Content

  • Je krijgt geen “Penalty” in het geval van duplicate content. Websites die automatisch aan content spinning doen kunnen wel een penalty oplopen maar dat is meer op basis van webspam.
  • Standaardteksten van de fabrikant zorgen er niet voor dat je website slecht presteert. Het is meer dat je je wilt onderscheiden van je concurrenten. Daarbij kan het wel zo zijn dat door unieke content aan te bieden je stijgt in de zoekresultaten. Relevantie is erg belangrijk, laat jij bijvoorbeeld gebruiksinstructies zien, test videos of andere relevante content die bij jouw doelgroep past?
  • Een pagina die letterlijk is vertaald is geen duplicate content. Is de vertaalde content relevant voor de websitebezoeker en met de menselijke hand vertaald dan is dit prima. Laat de Google Translate functie achterwege. Het levert geen kwalitatieve content op en daarmee kun je wellicht niet voldoen aan de eisen van Google.
  • Duplicate Content kun je beter onder de ‘vouw’ plaatsen. Dit is deels waar. User Experience is ook erg belangrijk. Relevante en unieke, goede content wil je natuurlijk meer bovenaan zien staan dan saaie tekst.
  • “Concurrentie heeft meer duplicate content, dus zou ik hoger moeten staan”. Dit is niet waar er zijn zoveel factoren die meespelen bij de ranking van de zoekresultaten, check de SEO checklist.
  • Door het gebruiken van de canonical tag ben ik er zeker van welke url in de zoekresultaten staat. Dit is ook niet waar. Je geeft met een canonical tag aan welke pagina de bron is en deze wordt geindexeerd. Een canonical is slechts een verzoek. Krijgt de pagina veel interne en externe links dan negeren zoekmachines dit gegeven. Wil je absoluut de juiste URL getoond hebben in de zoekresultaten? Dan kun gebruik maken van redirects of meta tag robots noindex. 

Laten we voorop stellen dat het gewoon beter is om zoveel mogelijk unieke content te hebben. Identieke meta en tite tags zijn niet direct duplicate content. Heb je er wel aandacht aan geschoken dan waardeert Google dit. Uiteindelijk gaat het om de hele pagina en user experience. Google kan helaas (nog) niet scannen op welke bron de originele is. Het kan dus best zijn dat de pagina van de concurrent gewoon hoger scoort. Auteursrecht bestaat ook online dus mocht iemand zonder verwijzing jouw content overnemen, dan kun je het hogerop zoeken.

Duplicate content scan

Wil jij weten hoe jouw webshop ervoor staat of een tag toevoegen aan je website? Bij Comercia is er de mogelijkheid om je website te laten scannen en op basis daarvan eenmalig advies te ontvangen. Daarnaast bieden wij ook SEO abonnementen aan waarin we tijd voor je reserveren om jouw webshop te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze Online Marketing Specialist.


Bronnen:

https://marketingmed.nl/hoe-slecht-is-duplicate-content-voor-seo/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/9-misverstanden-over-duplicate-content
https://www.pronamic.nl/2013/02/duplicate-content-nl-en-be-domeinen-oplossen/
https://www.webgenerator.nl/content-plagiaat-voorkomen-opsporen-en-laten-verwijderen/