Go to Top

Content is king!

content is king

Content marketing is een term die je waarschijnlijk al regelmatig voorbij hebt zien komen. Daarbij lijkt anno 2017 “Content is king” een spreekwoord te zijn die bij elke marketeer bellen doet rinkelen. “Content is king” waren de woorden die Bill Gates (mede-oprichter, Microsoft) in 1996 uitsprak toen hij het over internet had en wat hij dacht dat dit medium teweeg zou kunnen brengen. Internet zou een belangrijke bron worden. Inmiddels zijn we 20 jaar verder en is de voorspelling van Gates uitgekomen. In deze blogpost vertellen we je graag waarom (met e-commerce in ons achterhoofd) iedereen zijn content op orde moet hebben en waarom men bepaalde zaken zou moeten overwegen.

Wat is content marketing?

Content marketing is een marketing strategie waarbij het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content centraal staat. Het doel is om de doelgroep met deze content aan te trekken vervolgens te behouden en uiteindelijk tot conversie over te laten gaan. Content marketing is niet iets nieuws. Bedrijven hebben namelijk altijd gezocht naar verschillende manieren om een relatie op te bouwen met klanten, in de hoop dat zij uiteindelijk hun producten of diensten zouden afnemen. Door regelmatig content te plaatsen bouw je aan je reputatie en autoriteit. Je kunt verschillende kanalen gebruiken, hieronder zie je een lijst van de mogelijkheden die op dit moment veel gebruikt worden.

Content Marketing vormen
(Bron: HubSpot)

Relevante content

Als ondernemer ben je dagelijks bezig met een bepaalde branche. Als het goed is ben je daar gepassioneerd over en ben je door jarenlange ervaring op een bepaalde manier ook expert geworden. Deze expertise op de juiste manier benutten en daarmee ook uitdragen, dat is content marketing. Succesvolle bedrijven schrijven blogs, participeren in discussies en verspreiden deze content via sociale netwerken. Content marketing is een intensieve marketing strategie. Goede content is namelijk niet perse gericht op directe sales.

Om goede content te creëren en om een planning te kunnen maken is het belangrijk dat je jouw doelgroep inzichtelijk hebt. Misschien zitten jouw potentiële klanten wel helemaal niet op twitter, maar zijn ze juist wel gevoelig voor video materiaal. Content is king, maar context is ook zeker king! Creëer content waar jouw doelgroep wat aan heeft, relevant maar ook met een subtiele flirt naar je producten en/of diensten. Wat de definitie van “subtiel” is? Dat ligt aan wat jouw doelgroep tolereert. Onlangs schreven wij in een blogpost over niet-transactioneel klantgedrag: “Er is nu wetenschappelijk bewezen dat klanten buiten het aankoopmoment betrokken willen worden en dat het loont”. Vraag je af wat jouw doelgroep wil lezen, zien of ervaren, en hoe jij dit kunt bieden zonder een gevoel te geven dat je alleen maar bezig bent conversies te genereren.

SEO

Gevarieerde content op je website zorgt ervoor dat je uiteindelijk beter vindbaar zal zijn op zoekmachines. Teksten worden tegenwoordig geschreven nadat een zoekwoordenanalyse heeft plaats gevonden. Hierbij wordt er gekeken naar termen die de doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten of diensten zoals jij die aanbiedt. Je wilt natuurlijk een woord vinden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie zodat jij zeker op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komt.

Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de kwantiteit van content en het aantal leads dat een website genereert. Met andere woorden: hoe meer content hoe meer leads! Kwaliteit en relevantie zijn echter ook belangrijk, je wilt een negatieve click-through rate voorkomen (de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal clicks) of een hoog bouncepercentage (geeft aan hoeveel mensen niet doorklikken op de site en de site meteen verlaten).

Content marketing werkt niet meteen. Het levert op langere termijn het gewenste resultaat op. We blijven het herhalen, voor content marketing geldt: uit het oog, uit het hart (van Google maar ook van de consument).

Huidige ontwikkelingen en trends binnen content marketing:

  • Information Overload
    Doordat marketeers de kracht van content steeds meer inzien lijkt er ontzettend veel content bij te komen (en er staat al behoorlijk veel online). Er wordt zoveel content geproduceerd dat de consument lijdt aan “information overload”. Als marketeer moet je jezelf afvragen of de content die je schrijft niet in een grote bak terecht komt en deze waarschijnlijk niet gelezen gaat worden. Streef naar content die zich onderscheidt.
  • Mobiele content
    De mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt. Vergeet bij het creëren van content niet rekening te houden met de verschillende devices. Google gaat in de toekomst de indexering naar verwachting van mobiel en desktop lostrekken.
  • Guestposting/blogging
    In je vakgebied bestaan misschien wel tientallen soortgelijke blogs. Wanneer je een gastblog schrijft kun je misschien sneller en bij een groter publiek bekend worden. Meeliften op het succes van een andere website die weer doorlinkt naar jouw website, WIN – WIN.
  • Interactiviteit
    Content marketing is een strijd. Wat je wilt is je dat de consument in plaats van passief, actief met je content om gaat. Het creëren van interactieve content is zeker een aanrader. Denk bijvoorbeeld aan een infographic die klikbaar is of een keuzehulp die jouw verschillende producten uitlicht.
  • Storytelling
    Een goed verhaal zorgt voor veel betrokkenheid. Creëer met Disney of Steve Jobs in je achterhoofd de beste content. Wat, hoe en waarom, toon emotie. Uiteindelijk wil ieder mens hetzelfde, gelukkig zijn. Hieronder een voorbeeld van een commercial van ING waarbij liefde en geluk een belangrijke rol speelt. De producten van ING spelen daar slechts een kleine rol in.
  • Influencers
    Laat influencers jouw verhaal vertellen. Influencers zijn online celebrities. Door influencers op te nemen in jouw marketing plan bereik je binnen een korte periode een bepaalde groep mensen. Het is efficienter dan welke vorm van advertising dan ook. Het is in principe gratis, in ruil voor jouw product of dienst promoten zij deze in blogs, vlogs of social media uitingen. Daarnaast is het ook mogelijk om te werken met een financiële vergoeding in geval van regelmatig noemen van je merk bijvoorbeeld.
  • Kunstmatige intelligentie
    In de toekomst zal kunstmatige intelligentie het werk van copywriters makkelijker maken. Zo kunnen computers helpen bij het controleren van feiten en het vinden van bronnen tot en met het schrijven van een concept.

Inspiratie: Netflix

Netflix is een streaming video service die wereldwijd rond de 100 miljoen abonnees heeft. Netflix blijft groeien en is een goed voorbeeld van succesvolle (content) marketing. Het lijkt erop dat “netflixen” een werkwoord is geworden. Het merk staat voor ontspanning, zozeer dat jongere generaties steeds minder TV gaan kijken en in plaats daarvan Netflix prefereren.

Originele content (experience)

Netflix investeert in originele content. Dit gebeurt in zo’n grote mate dat het bijna een markt op zichzelf is. In 2017 wordt naar verwachting $6 miljard geïnvesteerd. Het bedrijf is innovatief, zo creeërt het verscheidene producten en diensten rond haar series. Voor het derde seizoen van de serie Black Mirror, wat over de gevolgen van technologie gaat, lanceerde de online streamingdienst de app “Rateme” als aankondiging; een app waarvan de fictieve versie in een eerdere aflevering van de serie een prominente rol speelde. Dit is een goed voorbeeld van interactieve content. Er wordt een ervaring gecreëerd die ervoor zorgt dat een verhaal nog meer lading krijgt.

Big data

Netflix houdt het gedrag van de gebruiker bij. Er wordt om data gevraagd (beoordelen van series en films) maar deze wordt ook passief verzameld (clicks, pauzeren, hoeveel afleveringen worden er per keer bekeken, welke series en films etc). Op basis van deze data worden aanbevelingen gedaan maar worden ook series gecreëerd.

Casus

Het succes van Netflix is mede te danken aan deze “big data”. Een goed voorbeeld van het gebruik van de vergaarde klantinformatie is bijvoorbeeld de serie “House of Cards”. Uit interne analyses bleek dat films van de regisseur David Fincher massaal werden bekeken, dat de Britse versie van “House of Cards” het goed deed en dat Kevin Spacey een van de meest gewaardeerde acteurs op Netflix was. Deze gegevens heeft het bedrijf vervolgens gecombineerd om een Amerikaanse versie van de serie te maken. Daarnaast hebben ze voor de serie meerdere trailers gemaakt en die getoond aan gebruikers van de dienst op basis van hun kijkgedrag. Door het slimme gebruik van hun metrics werdt House of Cards een hit!

Ditzelfde gebeurde met Gilmore Girls. Netflix zag dat hun gebruikers de serie massaal gingen kijken nadat de uitzendrechten aangekocht waren. Ondanks dat het om een oudere serie ging was deze kennelijk nog razend populair. Netflix haakte hier slim op in door een miniserie te maken die aansloot op de originele serie.

Uitbesteden

Hopelijk heb je na het lezen van deze blogpost ingezien dat content erg belangrijk is. Veel ondernemers besteden (een deel van) de werkzaamheden uit aan experts. Comercia levert op dit gebied verschillende diensten aan klanten in zeer diverse markten. Wil je ook hulp bij content creatie en optimalisatie? Neem dan direct contact op met onze Online Marketing specialist.


Bronnen:

https://www.entrepreneur.com/article/294050
https://mediaweb.nl/blog/content-marketing-trends-2017/