Go to Top
Per 19 oktober 2020 is Comercia onderdeel van De Webmakers, voor meer informatie klik hier.

Black Friday 2021: bereid jouw webshop voor

Black Friday 2021

Black Friday zorgt elk jaar weer voor een enorme koopgekte. De feestdag, overgewaaid uit Amerika, staat bekend om zijn hoge kortingen. Als je met je webshop wilt deelnemen aan deze ‘feestdag’ is het belangrijk om je hier goed op voor te bereiden. 

Black Friday 2021

Dit jaar valt Black Friday ook wel ‘zwarte vrijdag’ op vrijdag 26 november. De dag vol met kortingen is altijd een dag na de Amerikaanse Thanksgiving die dit jaar dus op donderdag 25 november valt. 

Waar Black Friday voorheen op één dag was, hebben veel webshops en fysieke winkels sinds een aantal jaar een zogenoemde Black Week. Deze begint de maandag daarvoor (22 november) en duurt tot de maandag daarna (29 november). Op deze manier kun je een hele week van kortingen profiteren en ben je dus niet afhankelijk van één dag.

De zoekmachines en Black Friday

Black Friday is de laatste jaren in Nederland ook steeds populairder geworden en heeft daarmee veel terrein gewonnen. Het zijn niet alleen de consumenten die er meer op gezocht hebben maar door de jaren heen zijn er ook steeds meer webshops en fysieke winkels gaan deelnemen aan de acties.

Dat de interesse van de consument flink gegroeid is, is terug te zien in de stijgende zoek trend. In onderstaande tabel zie je de populariteit op de term ‘Black Friday’ vanaf 2004. Voor 2009 wordt er geen data getoond omdat er in die tijd te weinig data was om te tonen. 

Vanaf 2014 zie je de populariteit langzaam stijgen, met een hoogtepunt in 2019 tot gevolg. Vorig jaar is echter weer een kleine daling waargenomen van 100 (hoogste populariteits score) naar 77. 

Op dit moment beginnen de consumenten alweer te zoeken naar Black Friday. Hoewel de score op dit moment pas 4 uit 100 is, is het wel duidelijk dat de zoektocht naar aanbiedingen alweer langzaamaan begint. Hoog tijd dus om je webshop te gaan voorbereiden op Black Friday!  

Jouw webshop voorbereiden op Black Friday

Er zijn een aantal dingen die je moet bedenken als je jouw webshop wilt voorbereiden op Black Friday. Denk bijvoorbeeld na over een kortingsactie. Hoeveel korting ga je geven? Kies je voor een bepaald percentage, bedrag of een gratis product? 

Vervolgens is het belangrijk om na te denken over een aantal praktische zaken:

  • De voorraden: Het is uiteraard niet de bedoeling dat je al door je voorraad heen bent voordat Black Friday zelf goed en wel is begonnen. 
  • De orderverwerking: Kun je de potentiële drukte aan met jouw huidige team of heb je extra oproepkrachten nodig?
  • Capaciteit van de webshop: Kan jouw webshop de vele bezoekers tegelijk verwerken? Check dit bij je webbouwer.  

Als je dit allemaal op orde hebt, komen we bij het volgende punt: promotie. Je wilt namelijk wel dat consumenten van jouw kortingsactie af weten. Zet daarom verschillende kanalen in:

  • Op de eigen website: Zorg bijvoorbeeld voor een aparte Black Friday pagina en gebruik banners op de homepage. 
  • Social media: Communiceer jouw acties naar je vaste klanten via jouw social media accounts. Daarnaast kun je ook adverteren zodat ook nieuwe potentiële klanten deze te zien krijgen. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van Facebook adverteren.
  • Zoekmachines: Zorg dat de Black Friday pagina zowel organisch als betaald worden vertoond in de zoekmachines voor maximale zichtbaarheid. Dit doe je door de inzet van SEO en SEA.

Black Friday: de komende jaren

Nog niet klaar om mee te doen aan Black Friday 2021? Bereid je dan alvast voor op Black Friday in de komende jaren. De data voor aankomende 5 jaar:

  • Black Friday 2022: vrijdag 25 november
  • Black Friday 2023: vrijdag 24 november
  • Black Friday 2024: vrijdag 29 november
  • Black Friday 2025: vrijdag 28 november
  • Black Friday 2026: vrijdag 27 november